Rummet för välbefinnande

Rummet för välbefinnande

onsdag 23 februari 2011

Maria "Vildhjärta" - en förebild

Joakim von Anka - släng dig i väggen säger jag bara!
För ibland känner jag mig verkligen som världens, absolut rikaste...
Men, då mäter jag inte min rikedom i pengar, i status eller i saker att briljera med.
Nej, min rikedom består av det mest dyrbara jag har - mina barn.

Tänk att en till synes, helt vanlig vardagskväll kan kännas så speciell tack vare stunden tillsammans vid matbordet. Skratt, prat, umgänge, gemenskap...

Så kommer jag på mig själv med att tänka att barnen är verkligen fina förebilder.
De har så mycket bra att lära oss föräldrar, likaväl som vi har bra saker att lära dem.
Tänk att vi kan vara som förebilder för varandra, det är väl himla bra ändå?!

En annan förebild som jag har är Maria "Vildhjärta"
Jag har skrivit om henne tidigare här.

Hon lever sitt liv, sin egen sanning och det är så starkt och så oerhört inspirerande.
Det är också en sann rikedom i livet - att välja att följa sin röst.

Förra gången när jag skrev om Maria återgav jag några rader som hon skrivit till ett av sina skapade alster. De raderna planterade sig inne i mitt hjärta och just ikväll så kom de upp och gav sig tillkänna. Mest som en liten bekräftelse på mitt lyckotillstånd.

Just det här med att vilja ha en bättre värld. Det handlar så mycket om att vara med och dra sitt eget, lilla - men ack så viktiga - strå till stacken.
Nämligen att ha viljan att göra det bästa av livet.
Då är man på så god väg...






Vid vissa tillfällen i livet känner jag så oerhört stor tacksamhet till dem som väljer att förgylla någon annans tillvaro - om än så för en kort stund.

Tack mina älskade barn för att ni förgyller min...

10 kommentarer:

Unknown sa...

Barnen är verkligen det dyrbaraste vi har. Och så kloka. Ibland blir man helt stum av all klokhet som kommer ur dem. Och med viljan kommer man oerhört långt. Gillade texten, så klockren :)
Kram Maria

Mia Maräng sa...

Hejsan!
Håller helt med dig,,,Barnen är ju det bästa man har och att få vara,skratta och bara njuta med dem är ju det man jag blir hel av..
Kram mia

Pysselpalatset sa...

Hej Mia, vilka underbara tankar... och så bra du sätter ord på dem.. tack för att du delar med dig av vardagens små under... kram j

♥ Pia... sa...

Hej Mia min vän.. du sätter ord på våra tankar.:) JAg har oxå en slags dragning till Maria vildhjärta...Vet inte om jag berättat om mitt första möte med henne...inte så att vi känner varann eller så uytan helt enkelt ett MÖTE.. Och det var i Brunskog på en höstmässa.. några år innan jag kom på att jag kunde stå och sälja på just denna mässa:) Hos stod i JUST det hörnet som vi blev tilldelade efter att hon "flyttat" ut därifrån..:)Jag hade egentlien inte sett henne förut bara hört en massa mina grannar hade "saker" hängnas ute i sina trädgårdar som hon gjort.. HAR naturligtvis berättat om det jag med..Så kom jag in i det gamla pappersbruket och ögonen drogs seg till det där hörnet där Maria stod.. och där fastnade jag för hur länge det vet jag inte.. hörde Maria berätta med inlevelse och ja jag blev helt förtrollad av denna människa:)..Jag tror jag frågade något och så var dialogen igång..Där tror jag på något vis .. "min lilla bana" började eller att jag sådde ett litet frö.. för sen. (ja du vet..hela historien.). var mitt intresse för att sälja och pyssla omvartannat i fullgång.. Just idag skulle jag ha sålt en del grejer.. vet ej om det har havererat eller om det är en paus.. det får jag se om en vecka.. annars så TROR jag på vad jag gör och ska göra :). allt tack vare Maria Vildhjärta. där hon stod i ett visst hörn och en viss Mia *blinkblink* och några gullegrisar till:)

JA våra barn och barnbarn är det allra bästa jag har..plus en litten hund:)Jag som då har ganska gamla barn nu..hihi.. har fått mycket genom åren.. klokhet och underfundiga ord.. kärlek och ja helt enkelt massor. Du skriver så jag berörs ända in i hjärterota.. tack Mia för alla ord nu skriver så man får tänka till lite och stanna upp och TÄNKA till.. jag svamlar nog mest men du får lite ordning i det hela så.. Nu ska jag ta tag i saken idag.. du planterade ett litet frö/ord så nu vet jag:).. tack gulleMia .. kram och ha en skön go dag..PIA

♥ Pia... sa...

Hm.. skulle kanske ha läst igenom allt jag skrev..rättat till litt här och där.. hoppas ändå du förstår..!!röran av ord.. alla har inte den förmågan som vissa har med ord:)..fniss..

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag har aldrig stött på detta vildhjärta, bara läst om henne. Pia skriver också så varmt om henne så jag förstår att hon är en alldelees speciell människa. Håller med helt, barn är en glädje. Även om Kalle är vuxen och har eget hus nu så är han ju alltid min lilla goding.
Ha en toppendag Mia
Kramar
AnnaMaria

Skogslyckan sa...

Så härligt att läsa ditt kärleksfulla inlägg. Ja vi är ju lika på det sättet att vi liksom flödar över...ler. Fler borde se barnen och ungdomarna som förebilder. Att ta in och lära av dem, istället för att bara ha inställningen att vi skall forma dem. Gillar ditt tänk sösterami.
Kram Pia

Vit som snö sa...

Vildhjärtat har jag inte hört om tror jag...men den figuren du visar är helt underbar!!!
Texten också! Men så får man ju alltid klokord på vägen hos dej;)
Barnen, du har så rätt i det- också! Jag kan verkligen "vakna till" ibland, hamna 100 % i nuet, känna hur det bara strömmar värme i mej när jag ser och hör dom...
Faktiskt inte bara mina egna, några av deras vänner som tillbringar mycket tid här betyder massor för mej. Absolut har dom sidor som är förebilder för oss vuxna. Vi kan behöva plocka fram barnasinnet lite oftare;)
Hoppas du har en kreativ dag framför dej! Själv är jag ledig och ska STÄDA! Tänk- jag har längtat efter det;)
Ha det gott! Kram Cilla

hemtrevnad marie sa...

Hej du!
Ja ta mycket kort , det har jag inte hunnit med alls...får skärpa mig där...just nu håller jag på att få till ett möte med banken...beställer mathantverk, målar en hylla mm, det är mycket:)
kram och tack för påminnelsen:)

Vintage House sa...

Hej
JA barnen är verkligen det underbaraste man har och är så glada för att man har fått dem.
Härliga tankar:)
kram
sandra