Rummet för välbefinnande

Rummet för välbefinnande

tisdag 15 mars 2011

Att öppna upp...

Oj, så fort tiden rann iväg här...
Jag lovade ju att visa bilder på det fantastiska hålslaget som jag köpte sist.
Men, samtidigt som jag visar dessa bilder ska jag samtidigt gå tillbaka lite i tiden.

I november, när vi flyttade hit till huset, kände jag väldigt starkt hur en ny vision och målbild började ta form. Det fanns nämligen en övervåning på detta hus och visst vore det väl alldeles förträffligt att hyra den också???

Men, eftersom den redan var uthyrd så tänkte jag att jag får helt enkelt släppa taget om det och inse att det kommer när det är dags. Men, jag byggde upp en målbild (igen...) av hur det skulle se ut, hur det skulle kännas och jag tänkte att det får ju vara en glädje i sig att ha något att se fram emot.

Döm om min förvåning, och stora glädje, när det visar sig att vi några månader senare står inför möjligheten att hyra hela huset. Lovely!!!

Då gillar man läget väldigt mycket!
Då inser man ännu en gång vidden av hur viktigt det är att ha mål och visioner.
Att inte begränsa sig och säga till sig själv att det inte går (eftersom övervåningen är uthyrd....)
För visst vore det väldigt logiskt att faktiskt tänka så - just då.
Eftersom verkligheten ser ut så - just då.
MEN HUR VILL JAG ATT VERKLIGHETEN SKA SE UT???
Det är det som är frågan...
Det är aldrig fel att ha drömmar och mål.
Det gäller bara att släppa taget och förstå att allt kommer när tiden är den rätta.

Och, här kommer nu lite bilder på hålslaget...

Åhhh så glad jag är för det!

Något annat som jag är väldigt glad för är just denna ståltråd.
Den har frestat min inspiration länge nog...
Nu ska jag snart ge mig hän och skapa.

Ser ni trappen som skymtar där vid sidan?
Den har fått tillbaka sin funktion nu när vi tagit över hela huset.

Vi har nämligen öppnat upp mellan våningsplanen och den här bilden ger mig en svindlande lyckokänsla varje gång jag ser den.

Det är öppet upp till taknocken på övervåningen och bjälkarna är synliga.
Förstår ni vilken rymd?
Förstår ni vilken känslan?

Nu ska här målas och snickras.

Tur att inte någon av oss är rädda för att kavla upp ärmarna och jobba.
Jan håller just nu på att skapa en bild av hur räcket runt trappen ska se ut och den bilden ser väldigt lovande ut...

Det här kommer att bli bra förstår ni, riktigt bra...

Nu ska jag gå in i verkstaden en stund och jobba.
Åhhhh, så underbart det känns.
Att äntligen kunna skapa och jobba i en inspirerande miljö.

Ha en fin dag - och glöm inte bort just dina visioner, drömmar och mål.
Man vet aldrig hur nära i tiden de ligger.

22 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Ååååå Mia.. nu blir jag nyfiken och glad i ett och samma :) Vilken lycka och jag förstår och känner din glädje.. Vi tittade ju upp över trappan när vi var hos dej och jag såg ju din längtan.. och förhoppning nu har din syn på dröm och mål gett dej ännu mera rymd.. Tror på det bestmdaste att jag får ta en letion av dej NU BUMS.. behöver lite Miastänk!och tänk:).. Hålslagen var för söt:) och nu kom jag på nåt jag glömt i villevallan ..Det ska jag maila eller ringa om NU..opps.. HA en skön och underbar dfag.. kram..Pia

Vitt hus med svarta knutar sa...

Lyckliga, lyckliga du, tänk vad härligt när mål och drömmar går i uppfyllelse=) Å vilken energi det ger, massor av positiv energi...just nu är jag i behov av energi, det räcker med en liten gnutta...mina mål och drömmar har förändrats, inte bara av att tillvaron har förändrats, utan kanske man med åren kommer till någon slags insikt. Jag har tusen tankar som snurrar i mitt huvud och jag både längtar och bävar för när de kanske möjligtvis blir till handling. Du, Mia sätter alltid igång något hos mig ända sedan jag hittade din blogg första gången, då hade du precis sålt din butik=)

Ha det gott och må väl!
Kram,
Regina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du ser Mia, det gick fortare än du trodde. Det här kommer bli väldigt bra, så härligt och ha hela huset.
Underbar hålslag du hittat också.
Jag tutar en trudelutt när jag åker förbi, börjar jobba 13:00 idag.
Solig kram
AnnaMaria

Unknown sa...

Härligt att få tillgång till hela huset. Förstår om du har hjärnan full av ideér nu :) Skulle jag ha..
som sagt, det gäller att hålla liv i drömmarna.

Tusen tack för dekorationerna och korten.. helt fantastiska :)
Kram Maria

Norrfrids Eija sa...

Det vackraste hålslag som mina ögon någonsin skådat! Vilket flyt du har i livet, dina inlägg andas av denna positivism som lätt smittar av sig, tack!
Tack för omtanken med beslagen jag efterlyste, bloggvärlden är fantastisk för nu har jag blivit erbjuden ett beslag av Kathrine. Härligt!
Ha det bra, nu skiner solen på oss!
EIja

Ann Lüppert sa...

Hej Mia, måste gratta dig till att din dröm gick i uppfyllelse om "hela huset" och tacka för senast.Är nöjd med allt jag köpte som pryder sin plats.
Hälsn från Kil Ann L

Annika sa...

Se där... det blev som du ville fortare än du trodde...:) vilken lycka... nu är det "bara" att förverkliga resten.... kommer säkert att bli hur bra som helst.... Kram Annika

Anonym sa...

Oh my Gosh!!! Fantastic news Mia ~ The whole place to yourself??? From your pictures of your home I knew why you loved it so much, however now it's all yours. What's that saying? Good things come to those who wait? :))) What wonderful news this is. The picture with the stairs my mind is going crazy over and over at how much inspiration can come from this. A lot more space you'll have. I'm so very happy for you and your family. Yep! spring is finally in the air and from following your blog you have inspired me to redecorate my home it's going to take me awhile probably all spring and summer :) but I'll get there.
Have a wonderful week my friend,
Rosemary...XX

Home and Lifestyle sa...

Dear Mia,

I can imagine it makes you happy to have the whole house for yourself! Maybe there are a lot of things to do, but you can realise your dreams now!

Many hugs, Ingrid

Madame Morell sa...

Tack för dina kloka ord. Ska tänka på dem innan jag somnar ikväll.
Kram Jessika

Sussi sa...

Oj oj oj Mia! Det ser ju helt underbart ut! Vilken rymd...och vilka möjligheter! Nu har du verkligen fått något att bita i! Något riktigt njutbart....Mmmmmm!
Kram
Sussi

VACKRA hem & interiör sa...

Ååh så mysigt Mia, som att gå på upptäktsfärd, ser helt underbart ut, kan tänka mig att ideerna kommer smattrande hela tiden.. Idag tror jag att jag ska ta en sväng till färgaffären då jag behöver få lite inspiration till hur vi ska fixa till den "nya" hallen framöver. Pärlspontsskivor, tapet, brädor??? Vi har inte börjat riva och slita i det gamla taket än heller. Ytterdörren har inte heller kommit kanske behöver se den på plats först. Har för tillfället ingen riktig målbild... Tänk om du kunde vara här och ge mig lite tips. Kram Pia

Mia Maräng sa...

Åhh vad kul!Det kommer att bli kanon bra. Ha det så gott.
Kramiz mia

Lilla Blanka sa...

Hej gumman!

Vad härligt, så underbart när det blir så där som man önskar!

Kom helt av mig vad jag skulle skriva när jag började med att kolla på bilderna i ditt förra inlägg...njuter... så fin klocka och kannan, och pärlisarna..åh underbart helt enkelt!!!

Kraaaam
Mia

Bitte sa...

Hej Mia och tusen tack för dina fina ord hos mig! Jag är så glad över att ha dig som bloggvän :-). Tack också för mejlet och för beställningen och för att du kikade in hos mig!

Vilket underbart och tänkvärt inlägg, visst är det så att drömmar går i uppfyllelse om man bara vågar tro. Det verkar som att de går extra mycket i uppfyllelse när det gäller dig ;-), det tror jag beror på att du lever din dröm och i din målbild.

Vad glad jag är för din skull att ni nu har hela huset, det ser fantastiskt ut när man tittar uppför trappen! Vilken otrolig rymd och vilket vackert ljus från takfönstret!

Jag tyckte så mycket om din hålslag också, den var verkligen annorlunda och mycket vacker. Jag förstår att du föll för den direkt :-).

Ha en fin helg!

Många kramar
Bitte

Bitte sa...

Jag glömde... tack för att du vill vara med i min utlottning! :-)

Kramar
Bitte

Blåbärs och smultronstället sa...

Vad roligt för er,ni har många idéer till ert hem som ska förverkligas.
Drömmar och visioner är viktigt att ha, för annars skulle nog livet bli ganska tråkigt...
Lycka till!
Kram Susanne

Skogslyckan sa...

Men vad kul! Då förstår jag att det snickras och målas för fullt nu... Ja visst är det så att drömmar är till för att förverkligas. Och ja vi har ju MÅNGA drömmar! Mer ståltråd finnes och nu har jag lite starkare rostig taggtråd på g till dig! Ha en fin vecka!
Kramar Pia

Rose Cottage sa...

Så fint det kommer att bli, håller med dig om målbilder, det är viktigt.
Roligt att hålslaget kom från min lilla jobbestad.
Ha en fortsatt bra vecka, kram Ulrika

Vintage House sa...

Hej
Tack tack för dina söta ord.
Vi hoppas vara på benen snart så vi kan komma igång med allt.
Underbar energie ni har och så fruktansvärt kul för ER...
Till skåpet.
Jag har hittat ett till mig själv fast inte den stilen men älskar det. Visade det får två veckor sedan.
De finns såklart att få tag på fast såklart dyrt Slottstallet ett ex.
JAg skulle satsa på att gå på auktion...
ha en skön dag
kram
sandra

gizze sa...

Hej Mia!
Vet ej om du sett/fått mina andra kommentarer..
Denna trappa användes 1989-90 när jag bodde på Riis! Snacka om att jag gått där upp och ner, med tvätt och annat (vin hängde tvätten upp då. Mitt rum var till vänster mittersta rummet med kamin! Helt underbart..har lånat tidningen från Biblioteket och njutit av bilderna från reportaget! Nu har jag nog snart kollat varenda sida av din blogg, där jag kan se att ni bor på Riis Jag är sjukt nostalgisk av mig och det är en härlig känsla, ni har gjort så mycket fint där!
Hälsningar Gizze

gizze sa...

Hej Mia!
Vet ej om du sett/fått mina andra kommentarer..
Denna trappa användes 1989-90 när jag bodde på Riis! Snacka om att jag gått där upp och ner, med tvätt och annat (vin hängde tvätten upp då. Mitt rum var till vänster mittersta rummet med kamin! Helt underbart..har lånat tidningen från Biblioteket och njutit av bilderna från reportaget! Nu har jag nog snart kollat varenda sida av din blogg, där jag kan se att ni bor på Riis Jag är sjukt nostalgisk av mig och det är en härlig känsla, ni har gjort så mycket fint där!
Hälsningar Gizze