Rummet för välbefinnande

Rummet för välbefinnande

lördag 23 juni 2012

En liten gnutta magi i vardagen...

Jag brukar fascineras av det vackra i livet, och emellanåt så kan det näst intill ta andan ur mig!

Men, hur kan man egentligen sätta fingret på det där exakta och säga vad som är vackert?

Det är precis som med konst...
Hur kan man säga vad som är "ok" och erkänt?
Vem är det som bedömer?
Vem är det som ska tillfredsställas?

Är det jag själv - som har skapat?
Eller är det konstkritikern - som kritiskt granskar utifrån vad "som sig bör"?
Eller är det den breda massan - som har miljontals olika åsikter?

Själv känner jag att det är jättekul med uppskattning och roligt om någon tycker om det jag gör. Men, till syvende och sist så handlar det om mitt eget välbefinnande, om jag själv ska må bra i längden. 
Huruvida jag har mått bra under tiden som jag har skapat eller om jag har haft prestationsångest och kämpat, bara för att jag har försökt att leva upp till någonting som jag har trott förväntats av mig.

Många, många gånger skriver jag här i bloggen om att välja glädje, om att vara tacksam och att välja ett förhållningssätt till livet som har en positiv klang.

En del som inte känner mig kanske kan tycka att det låter ganska naivt ibland...

Men, för mig har det varit ett val!
Och jag kan tillägga att min resa inte alltid varit den lättaste!
Jag har mött prövningar som verkligen ställt allt på sin ände...
Som har fått mig att värdera om...
Som har gett mig insikter...

Sen - hur väl det står sig ute i den stora, vida världen spelar inte så stor roll för mig.
För om jag kan hitta min egen lycka, mitt välbefinnande och om jag kan välja tacksamhet framför missunnsamhet - då är i alla fall jag lycklig. 

Och, för mig är det en form av magi mitt i vardagen.
Att vara tacksam!
Att välja glädje! 
Att få omge mig med det vackra.

Och, just den här helgen har verkligen bjudit på något av det vackraste jag vet.

Midsommarafton, solsken, att få umgås med nära och kära, att skratta, att äta gott, att finnas för varandra, gräddtårta med jordgubbar och krossad dajm, sill, färskpotatis, akleja, lupiner, fem-kamp, doften av dill, en kall nubbe som intas efter en halvfalsk men ack så inlevelserik snapsvisa, att få krama om min kära mamma, att få höra mina barn skratta.........

Jag kan skriva om detta i en evighet tror jag.

Men, det är egentligen inte så märkvärdigt!

För vardagens magi finns ofta runt omkring oss. Den omfamnar oss varje dag. På sitt sätt!

Frågan är väl bara om vi har tid att stanna upp och bli omfamnade?

---------------------------------------------

Nu kommer det lite bilder från mitt favoritrum just nu...

Ohhhh, my good - I love it!











Önskar er alla en fin fortsättning på helgen och en bra vecka.

Själv ska jag färdigställa det sista inför den kommande uställningen i slakteriet;

Vernissage lördagen den 30 juni, mellan kl 12-18.


11 kommentarer:

Harriet Blekkerud sa...

Hej goaste Mia.<3. Jättevackra bilder. Om det passar, så vill jag gärna komma en tur inom i loppet av sommaren <3.
kram

Lilla Blanka sa...

Hej goa Mia!

Du skriver så klokt och jag håller till fullo med..! Att leva NU och njuta, av vardagens små guldkorn likväl som större "tillställningar". Att få vara med nära och kära, och bara slappna av och njuta av livet.

När det gäller ditt rum, I love it too, sååå underbart! Skodderna = <3, pardörrarna och alla vackra saker, och själva känslan i rummet...

Jag såg ditt sms, och visst skall vi göra som vi planerat! Jag tror dock att det är på håret att vi kommit hem från semestern då. Är det tokspikat det datumet?

Kraaaaaam
Mia

Norrfrids Eija sa...

Precis så menade jag också i mitt inlägg. Du är en mästare Mia att klä liv, rörelse och känslor i ord.
Livet är enkelt och bra, om man väljer att se det så och låter det komma till en!
Kramar i massor min vän!
Eija

samson sa...

så fint och tänkvärt skrivet
och fina bilder på ditt hem
ha en fortsatt fin helg
maggan

Vida sa...

mitt leende blir större och större ju mer jag läser ;)) du har så rätt och väljer så bra ord att få det på pränt;) förstår att din resa har bjudit på mycket då dina ord är så kloka och fulla av lycka;)

bilderna och rummet är ljuvligt

Vidanjuteravattkunnanjuta

kråke sa...

Goaste Mia så härligt o fint du skriver...njuter att läsa och se dina bilder av ditt fantastiska rum....love it to:))))

Fortsatt mysig söndag med alla dina skatter:)))

Kram kråke

Marie sa...

Önskar att jag hade förmågan att skriva som du Mia, du kan verkligen sätta ord på känslor och tankar som ingen annan.

Ditt rum är helt underbart, så vackert in i minsta detalj.

Ha en bra vecka!
Kramar Marie

Designe sa...

Så fint skrivet! Jag förstår precis hur du menar! Man måste göra saker för sin egen skull så man mår bra och sedan hur det mottas ute i världen.. det får bli hur det blir. Ibland är det inte lätt att göra så..man tänker för mycket på vad alla tycker och tänker ibland tyvärr. Men man lär sig väl så småningom!
Ditt rum är såå fint! Ha en fin vecka du med! Kraaam

Anonym sa...

Hej finaste Mia!
Så fint du skriver , så klokt...
Känner också sån tacksamhet över att få haft mina nära och kära hos oss nu i midsommar, Njuter av att få uppleva ännu en sommar, lukta på rosorna ,se hur det växer i kökslanden, vattna alla prunkande pelargoner i växthuset och att bara få vara. Plockat blommor i hällregn med skrattande barnbarn mm mm mm
Lycka är att ha någon att älska...något att göra..och något att hoppas på. Det har jag.
Mia! Vad gärna jag skulle vilja sitta och fika med dej här ...
Kram från gamla Kia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du fick en fin midsommar med din familj, och ingen kan skriva som du, känslorna liksom syns i skriften. På något sätt känns midsommar redan långt borta, här har det också gått i rasande fart. Jobbar två veckor till, men nästa vecka är jag ledig tisdag torsdag när jag jobbar fredag. Gissar att det är lite pirrigt nu med vernissage imorgon, stort lycka till.
Kramar och trevlig helg
Vi hörs
AnnaMaria

Designe sa...

Hej Mia! Vet du...det är ständigt olika sorts skalbaggar i närheten av mig så nu var jag tvungen att kolla upp det..du vet som med hjorten!
Skalbagge: Innebär att du växer andligt just nu, något nytt är på ingående i ditt liv som du förbereder dig på! :)

Låter bra! Eller hur?! :)
Kram