Rummet för välbefinnande

Rummet för välbefinnande

söndag 15 juli 2012

Crusellska i Strömstad

Under veckan som gick tog jag och en väninna med oss våra döttrar och åkte till Strömstad i några dagar.

Vi bodde på Crusellska vandrarhemmet. Det är verkligen som en lisa för själen att bo här - en fantastisk själ i väggarna, ett så härligt lugn och så vackra miljöer.

Jag har tagit bilderna med min iPhone så bildkvaliteten är inte den allra bästa, men jag tror ändå att ni kan få en känsla av vilket smultronställe detta är.



Den välkomnande framsidan av huset.


Följ med in...


Ahhhh, visst är det vackert! Här checkar man mer än gärna in, eller hur?!


Så många härliga miljöer i detta vackra hus. Med en touch av det romantiska...


... och det gammaldags stilfulla.


När högsäsongen är över så kan man åka hit och njuta i den underbara SPA-avdelningen. Den här bilden gör inte alls, någon som helst, rättvisa till detta underbara rum. 



Trappen leder upp till övervåningen...


... och i trappavsatsen sitter detta charmiga fotografi på väggen. 

Så fina detaljer som liksom lyfter allt till en extra nivå.



TV-rummet på övervåningen.


Här finns också två vilfåtöljer, vid sidan av de vackra fönstren med pelargoner.
Tänk att sitta här en regnig dag och läsa en god bok. 


Och, om det är fint väder så kan man gå ut på baksidan av huset och sitta där i trädgården och bara förlora sig bort för en stund. Då är det lätt att börja drömma om att ha ett alldeles eget sådant här ställe. Men, det absolut enklaste är ju ändå att åka hit ganska ofta istället...   *ler*



Sååååå charmiga utemöbler, med en alldeles underbar patina och allt bryter av så fint mot den robusta stenväggen. Det är en ren fröjd att inta frukosten här!


Ja, det märks verkligen att ägarinnan har sinne för välbefinnande. Den här pallen står ute i trädgården, i en alldeles speciell del av trädgården. Här kan man sitta i en vilstol och bara landa. Det är väl oftast precis vad man behöver på en semester det, eller hur?


När man sedan landat och funnit ro i själen, då kan man strosa runt lite grand och dofta på några av de vackra rosorna.



Förstår ni vilken lycka detta var?!
Ja, jag fann mig snabbt tillrätta i denna miljö!


Om man sedan går in i dörröppningen, som ligger precis bredvid den blå sittgruppen, så kommer man in i källaren. Man går genom den här fina korridoren och sedan så kommer man fram till köket.


Ja, men förstår ni?! Tänk att sitta här då....
Det är ju en ren fröjd att äta middag här alltså.


Överallt små saker som väcker känslan av välbefinnande. Den här fina lavendelbuketten stod i fönstersmygen precis ovanför diskbänken, och den tittade jag på när jag stod och diskade. 


Ja, och detta recept stod på väggen i köket.

Vi fick oss en pratstund med den trevliga ägarinnan också, och då föll allt på plats ännu mer. För det slår så tydligt igenom när någon lägger sin själ i det hon gör. 

Så, jaaaa - vi hade några helt fantastiska dagar i Strömstad. Vi hade till och med vädergudarna med oss och det var väl helt otroligt - med tanke på hur vädret har varit den här sommaren. 

-------------------

Igår tog jag och Linn med oss frukosten ut i det fria. Vi gick upp på vår utsiktplats och där satt vi och njöt. Solen tittade fram och det var i stort sett vindstilla. Efter det tog vi oss en skogspromenad, och jag kan lova att den var lyckosam på flera sätt. Vilsamt skön på samma gång som den gav oss ett extra glädjerus. Vi hittade nämligen galet mycket kantareller. Så igår kväll hade vi en riktigt festmiddag vill jag lova. Grillat och smörstekta kantareller. 

Jaaaaa, jag är väldigt nöjd med min semester....   *ler stort*

På återhörande!


9 kommentarer:

Rose Garden Malevik sa...

hej SuperDuperFotomodellsMia :)
vilket fint ställe ni hitta...mysigt......
å missa nu inte..

B
L
O
G
G
P
A
R
T
Y
T

fortsätter...
VÄLKOMMEN :)
HåkanBråkan

Norrfrids Eija sa...

Ett riktigt livsnjutarställe! Vi gjorde inläggen nästan samtidigt idag ha ha!
Ha en himla skön och inspirerande fortsättning på din semester, nu njuuuter vi!
Kramar Eija

LissasVita sa...

Ja ...så himla fint..där kan ju lätt fastna...bara så fint....vi behöver fylla på oss lite med den vackra och njuta....Kramen Lisbeth

Britt sa...

Åh, Mia, vilket ställe!
Hur har jag kunna missa detta?

Ha en fortsatt skön semester och har du vägarna förbi så står dörren alltid öppen för dig...

Stor kram britt

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Har varit i Strömstad flera ggr, men det här stället har jag missat. Och nog är det mycket mysigare och bo på såna ställen än nya flaschiga hotell. Den blåa utemöbeln skulle jag gärna ha, vilken häftig färg!
Kramar
AnnaMaria
Ps, imorgon ska jag plocka svamp också

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag igen
Är hemma from torsdag, vi hörs.
Kramar
AM

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilket underbart ställe att tillbringa några dagar på, det ser verkligen rofyllt ut...

Önskar dig en fin ny vecka!
Kram,
Regina

Lilla Blanka sa...

Men jösses Mia, var säker på att jag lämnade en hälsning igår när jag kikade inom :o

Vilket ställe, gör själen alldeles varm.. Sååå vacker!

Kram gumman, vi hörs på de andra kanalerna ;))
Mia

Bitte sa...

Vilket underbart ställe, det för tankarna till gammaldags pensionat och såna ställen man åkte till för att dricka brunn förr i tiden :-). Jag ska lägga namnet på minnet om det blir så jag passerar Strömstad någon gång!

Vilken härlig dag du och Mia verkar ha haft i "roshimlen" och vilka fantastiska foton Håkan tog av dig med rosor både i förgrunden och bakgrunden. Wow, säger jag bara! Det är något magiskt över dem/dig :-).

Hoppas att du har en härlig semester, jag njuter av sommaren trots att det regnar mest hela tiden. Men, idag skiner solen igen och livsandarna har kommit åter :-).

Många kramar
Bitte