Rummet för välbefinnande

Rummet för välbefinnande

lördag 11 februari 2012

I stillsamhetens ro...

Fick med mig så många bra reflektioner och insikter från föreläsningen i torsdags.
Kände igen så mycket i mina egna tankar och värderingar.
Så inser jag att det nog antagligen är lite Pippi Långstrump-gener i mig också...

För jag vill så gärna att alla ska ha det bra.

Min själ gråter när jag märker att en annan människas själ är ledsen.
Jag vill så gärna att man ska få bli sedd för den man är, och samtidigt också ges möjligheten att, utifrån den man är, kunna utvecklas vidare så att man blir så bra som möjligt - FÖR SIN EGEN SKULL!

För om man själv mår bra, då smittar det av sig på människor runt omkring.

Ibland gör man en massa saker för att man tror att det ska vara så...
För att man tror att det förväntas att man ska vara på ett speciellt sätt...
För att man kanske tror att det här är mitt sanna jag.

Många gånger kan det vara så svårt att komma underfund med vem man ska vara för att passa in, för att göra andra människor nöjda, för att vara så där som man tror förväntas att man ska vara.

Och, att det ibland är precis så där svårt, det kanske helt enkelt beror på att det inte är så som jag egentligen är.

Det är så många gånger som jag upplevt den där hissnande känslan av härligt "flow".
Allt har känts så enkelt....

Och, gissa när det har varit?

När jag har valt att må bra.
När jag har valt det som känns rätt för mig.
När jag har gett mig tid till att lyssna till min själ.

Det finns inget facit för hur man ska leva för att må bra.
Men, om man verkligen lär känna sig själv på djupet, så man förstår vad man själv behöver för att må bra - då tror jag att man varit och lagt in en del av de där variablerna som behövs i formlerna för att kunna räkna ut vad lycka faktiskt kan vara.


Idag har jag unnat mig sovmorgon, sedan frukost i stillhet med levande ljus.

Snart ska jag ta fram kameran och fotografera väskor som är gjorda av återbrukat material.

En av ledarna som jag handplockat till projektet "Skaparboden" är nämligen en bland de mest kreativa, sprudlande människor jag vet. Hon har sytt så underbara väskor så jag bara måste fota dem och visa er.

Vi kommer att ha några träffar som man kan anmäla sig till, och då får man komma och sy sin alldeles egna väska - och hela tiden har man då denna sprudlande ledare "till hands".
Kan det bli bättre?

----------------------------------------------------------

Kottarna i fönstret plockade vi när vi var i Frankrike i höstas och varje gång jag ser dem tänker jag på Mia och på Gúa och då blir jag alldeles varm i själen.

Så därför tänker jag benämna mina kära vänner som x och y i fortsättningen, eftersom de är en del i min ekvation, i min lyckoformel....

Nej då, det ska jag inte. Det blir inget X och Y om mina vänner och jag är fullt medveten om att jag har en tendens att spåra ur i min humor ibland, att det kan bli lite väl to much långsökt så där. Men så är det bara med mig!

--------------------------------------------------------------------------------------

Ha en bra helg!

Snart kommer det bilder på väskorna....

13 kommentarer:

Norrfrids Eija sa...

Du har så rätt i allt du skriver idag, vi kan välja må-bra-vägen bara vi lyssnar till vår inre röst....inte så lätt alla gånger att höra den bland allt annat brus!
Ser verkligen fram emot att se väskorna, är de valda av dig och av återbrukat material måste de vara något extra!
Och tuuuusen och åter tuuuusen tack för dina värmande ord hos mig, Mia!
Ha en skööön helg med extra långa morgnar!
Kram Eija

Home and Lifestyle sa...

Dear Mia, it is long time since I left a comment, but I hope you're okay. I hope you're not too worried about the happiness of others, you can not carry the cares of the world.

After a few cold weeks with lots of snow, it will be warmer next week. I look forward to spring!

Happy weekend my friend! Many hugs, Ingrid

Lilla Blanka sa...

Mia...jag blir så glad i hjärtat när jag tittar in hos dig, läser dina ord och hör dig glada värmländska röst i mitt inre <3

Kottarna, de Provenceska (hur stavar men Peovence i bestämd form...hmm) lyckopillrena. Blir lycklig bara jag ser dem, både hos dig, mig och Goa. De symboliserar nåt speciellt för oss, och känslan kommer tillbaka varje gång jag ser dem :)))

Jag saknar dig oxå! Funderar ofta på att ge med mig på infallet att slänga mig i bilen och åka upp till dig :))

Kraaaam
Mia
Ps härligt att du trivs och att det går så bra med nya jobbet, jag är verkligen glad för din skull <3
Ps hälsa Jan!

Lilla Blanka sa...

...du får försöka ta dig förbi mina grammatiska fällor och stavfel ;)

Fånga dagen sa...

Hej finaste Mia!
Som alltid fastnar man i dina inlägg, underbara ord som stämmer helt och hållet. Men ibland är det svårt att leva som man borde för att må bra men det får man jobba på naturligtvis. Min lördag började med en riktigt skön promenad på en av våra skogsvägar invid en bäck, så underbart att man blir stående och bara titta när man ser alla isformationerna och snäglittret, sånt mår jag bra av förutom av att måla naturligtvis. Sen mår jag väldigt bra av att läsa dina inlägg som alltid är jätteenergigivande.
Kram Lena

Norregård sa...

Det är så bra skrivet Mia, jag funderar hela tiden just nu på mitt "sanna jag"....
Ska på kvinnocirkel med Anne i Mundekulla på måndag, det ska bli så sköööööööönt!!!

Ha det bra du fina!
Kram Malin

It's me sa...

What a beautiful post.......hope you doing well now.......lots of joy and hapiness for the weekend darling...love love love Ria...xxx..

Praliner sa...

Att kika in till dig ger en härlig energi och harmoni. Kloka ord som är så välbehövliga i livets brus. Ja, att vara sig själv är den svåraste rollen att inta...
Kram Jackie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har kommit igång så bra med Skaparboden, bra idé och sy en egen väska. Och härligt och gå längs älven, det var där jag fotade en gammal grön lastbil. Och såg du ödehuset som ser ut som Hans och Greta bor där...
Bord tror jag du kan hitta på Fastbergs, gå in på Hammarö auktioner och sök på bord. Ibland blir det hyfsade priser, fast ibland jättedyrt också. Jag ska ha borden i åtanke när jag är "på luffen". Ha det så gott så hörs vi, en fika i takdroppstid får vi ta.
Kramar
AnnaMaria

lotta sa...

Du har helt rätt, det är ju jag själv som väljer att leva ett bra liv eller inte.... men ibland är det lätt och iibland lite svårare.... Kram Lotta

Inspiration i vitt sa...

Hej gulliga gulliga Mia, jaa att titta in till dig är alltid balsam för själen. du skriver så härligt. Man måste försöka att förstå att de små sakerna som händer är stooora saker om man blickar tillbaka. Inte alltid lätt men jag försöker. Hoppas allt är bra med dig Mia och vad härligt att du har nya projekt på gång. Jag blir så nyfiken. du är modig som ständigt tar nya vägar i ditt liv.
Ha en underbar vecka och en stor kram till dig/INgela
Pssst skrivböckerna kostar 189:- om du fortfarande är intresserad.

Vitt hus med svarta knutar sa...

Så många kloka ord och tankar du förmedlar i detta inlägg!

Kikar också in för att önska dig en fin fortsättning på Alla Hjärtans Dagen!

Hjärtekram,
Regina

SisustEllen sa...

Hei!
I just found your very lovely blog and joined straight away. Hope you will visit my new blog some day :)
-Ulla from SisustEllen