Rummet för välbefinnande

Rummet för välbefinnande

lördag 22 december 2012

En vacker, fridfull och God Jul

Idag passar jag på att önska er alla en riktigt GOD JUL!

För nu kommer jag antagligen inte att göra något mer inlägg innan julafton. 

Den här julen är speciell på många vis och jag sitter här - precis i detta nu - och känner mig så lugn, harmonisk, glad och tillfreds. Kan inte riktigt komma ihåg om jag någon gång känt den känslan så starkt inom mig dagarna före julafton någon gång tidigare. 

I år har jag valt att göra en sak i taget, och liksom fyllt på efter hand. Har inte bestämt innan hur allt ska vara, utan har snarare tagit dagen som den kommer och utifrån det gjort det som jag känt allra mest lust till att göra. Ovanligt - faktiskt - men ack så skönt!

Det har varit ett ganska energikrävande år på sina olika sätt, och det har än mer fått mig att inse värdet av det inre välbefinnandet. För när jag mår bra i själen så påverkas jag inte lika starkt av yttre faktorer. 

Så jag har levt mycket mer i nuet den senaste tiden. Jag har verkligen tyckt om det där lite oförutsägbara som ibland varit med och förgyllt mina dagar. 

Som när jag tänkte lite grand på detta med årets gran....

Flyttat från ett hus på 240m2 till en lägenhet på 90m2. Japp, förnuftet sa mig att vi skulle ha en ganska liten gran i år. Ja, så var vi ute på stan och julhandlade och jag gick till torget för att titta på granar. 

Ni kan se det framför er va, för det är nästan som på film!?

Vit gnistrande snö på marken, kylan biter i kinderna och granförsäljarna står där och huttrar lite, samtidigt som de gnider händerna mot varandra i ett försök att få upp värmen. Jag drar upp halsduken lite grand i halsen, som skydd för de dalande snöflingorna och beger mig fram till den enda kvinnliga försäljaren. Berättar att jag söker en lite mindre gran, gärna lite gles eftersom jag inte vill att den ska ta så stor plats....

Fem minuter senare stegar jag glatt iväg med en mindre gran i en plastpåse OCH en stor gran som jag balanserande bär på mitten så inte den ska släpa i marken. 

Ja, men vaddå????

Två granar? Du skulle ju bara ha en liten gran i år Mia... Just det! Tanken var ju så först, men det blev liksom bättre så här. Varför ska man bestämma en massa saker innan man faktiskt vet hur bra det kan bli? Så i år har vi två granar och jag ler gott varje gång jag tittar på dem.

Dessutom ler jag extra gott just nu när jag sitter här och skriver, för snart kommer barnen hem och vi ska bara umgås och vara tillsammans. *LYCKA*

Det blir glögg, julmusik, slå in lite paket, äta gott, prata, skratta!  Vila lite kanske.... Läsa lite kanske..... Se på film... Koka knäck... Baka knäckebröd... Om vi har lust!

Ja, helt enkelt göra sådant som vi tycker om att göra.
För det är det som julen handlar om, eller hur?!
Att ha det bra tillsammans.


Lite julkänsla på bänken i köket!


Den stora granen, som i år får agera värd för mestadels återbrukade ting.
Jag har böjt till några ljushållare av ståltråd och gamla prismor, också är det lite annat smått och gott. Istället för att slingra runt ljusslingan ute på grenarna så får den klänga runt stammen i år och det lyser upp fint inni från på ett lite annorlunda vis. 


Den lilla söta granen hamnade i en flaska, och nedanför lade jag en gammal trumpet. Jag dekorerade med röda hjärtan och gammaldags julgranskonfekt (som Mia gjorde när vi hade "glögg-mys" hos Carina). Det är lite gammaldags stämning över hela rummet faktiskt. 



Önskar er alla en riktigt vacker, fridfull och GOD JUL!


15 kommentarer:

Marie sa...

Så fint du skriver Mia och jag kan bara instämma i allt, välbefinnandet handlar mycket om hur man mår i själen.

Fantastiskt fina bilder, julen ser alldeles fantastiskt vacker ut hos dig. Och så blir jag lite fnissig när jag ser tavlan på väggen där, för visst var det väl den som bodde i min källare ett tag (plus lite annat, hihi).

Önskar dig en riktigt God Jul tillsammans med dina nära och kära!

Kramar Marie

Lilla Blanka sa...

Hihi blir full i skratt, för vet du...Här är en till som fick för sig att ha TVÅ granar..! (Har aldrig hänt förr)
Men min stora går inte att visa upp. Vi håller på att dö av skratt varje gång vi tittar på den, hysteriskt skrattanfall.. :))

Men dina granar får man inga skrattanfall av. De är ljuvligt vackra! Så himla snyggt med de där pappersstrurarna och dina vackra skapelser!!! ❤

Underbara bilder, och så låter det som ni förstått precis vad julen handlar om....

Stor kram och GOD JUL till er alla från familjen Decoy

Ps här blir det nog nåt inlägg till innan julafton

Anonym sa...

Så herlig du skriver:)
Og for et nydelig Julehjem:)
ØNSKER DEG EN RIKTIG GOD JUL
Juleklem Merete

Vida sa...

goa du..måste bara skicka ett
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR
till dej..

tusen tack för alla vackra bilder och rader med ord som går rakt in i hjärtat;))

underbara bilder idag..

Vidavackervitvinterkram

G:a Affären sa...

Det finns mycket tänkvärt att läsa i ditt inlägg. Och ögonen fick även vila i dina bilder, vackert.

Nu vill jag önska dig också en fridfull God Jul!

Kramar
Cia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Önskar dig en underbar och
♥God Jul♥ Mia
Varm kram
AnnaMaria

VACKRA hem och interiör sa...

... ååhh, det är så vackert Mia och jag kan riktigt känna friden... Ha en fridfull jul med dina nära och kära!!
Kram
Pia

Home and Lifestyle sa...

Dear Mia, I wish you and your family a wonderful Christmas time and a happy New Year!

With love, Ingrid

idémakeriet sa...

O så fint du har gjord det där hemma, njuter av dina vackra bilder.
Härligt att du är så lugnt så inför julen.
Jag önskar dig en jätte skön jul vännen med glädje, värme, kärlek och några julklappar är inte heller fel förstås:)
Varm kram Gerda

Vitt hus med svarta knutar sa...

Underbart vackra bilder och din beskrivning av ditt julfirande låter lugn och skönt!
Kram,
Regina

♥ Pia... sa...

Ååå såå fint Mia.....Skickar en stor julekram te dej och önskar dej en riktigt god jul ... åå vilken vacker gran.. gillar gillar giiiiillar;)))
PIA

♥ Pia... sa...

Äh.. måste skriva en gång till... lääste hela inlägget;)..fniss fniss.. och jaaa jag ser MIA framför mej där på törge;)))

Åå vecka gran sen.. den platser i min älsklings magasin nr ett.. Jdl;))) älskar det där gammeldags ..åå tror du jag har det här hemma..?? näpp.. inte på långa vägar som jag skulle vilja fast å andra sidan gör jag mer den där småbar
najulen ;)) kram igen från mej.. Pia

Bitte sa...

Hej fina Mia!

Det låter som att ni hade en alldeles underbar dag tillsammans. Att göra bara det man känner för utan några måsten låter både rofyllt och förnuftigt :-).

Vilket vackert pynt du har i granen, bilderna bara andas harmoni och julefrid!

Önskar dig och de dina en riktigt underbar och God Jul! :-)

Varma kramar
Bitte

STENLYCKA sa...

En stor varm Julkram till dig!
Önskar dig God Jul och att ni får en härlig julhelg!
Tack, att du finns där ute i bloggvärlden och att jag får njuta av dina vackra inlägg!
Raina

Villa Björkenäs Backen sa...

En riktigt god och frid full Jul för dig och er med ¡
Varma Julkramar Sirpa