Rummet för välbefinnande

Rummet för välbefinnande

fredag 7 december 2012

Inre glädje

Har haft några dagar när jag har landat fullständigt, och det har varit så gott.
Det har varit så otroligt gott.

Dessa stunder, när jag stannar upp så här i livet och tillåter mig att bara vara här och nu, är så oerhört värdefulla. Jo, jag har jobbat. Det har jag...

Men, jag har tagit mig små, små stunder då och då under dagens lopp. Jag har sträckt på benen, tagit en kopp kaffe, och det är just då - i de stunderna - som jag har gett mig själv utrymme att njuta lite extra.

Det behövs inte så mycket egentligen.
Det behövs inte mer än en kort rast ibland.
Det handlar mest bara om hur jag förvaltar just precis den lilla stunden.

Det är så många gånger som vi ska skynda så otroligt.
Skynda för att hinna med.
Skynda för att vara effektiva.
Skynda för att.....
Ja, vad då egentligen?

För om vi bara skyndar hela tiden, hur blir det då liksom, om vi bara svischar fram i livet?
Hinner vi verkligen med att känna då?
Hinner vi verkligen med att njuta av rosens ljuvliga doft om vi bara svischar förbi?
Hinner vi verkligen med att känna hur otroligt gott maten smakar om vi bara svischar fram?
Hinner vi verkligen med att ta vara på det som ger oss ett bestående värde?

Vi är väldigt noga med att byta bromsarna på bilen när de börjar bli dåliga, så vi inte ska krascha med den. Men, hur är det med oss själva? Tänker vi på våra egna bromsar? Om vi inte ser över statusen på dem då och då så kan vi ju faktiskt krascha ganska rejält själsligt...

---------------------------------

Och mitt i alla dessa vindlande tankebanor så avslutar jag med ett enkelt arrangemang!
Lindade in en hyacintlök i mossa och fäste med lite veckad silvertråd.
Plockade av några blommor från en hortensia som jag dekorerade med
Detta förde sedan med sig en liten omändring på bänken i köket. Ahhh vad jag gillar det!
Det blev så där stillsamt skönt på något vis, och inombords kände jag bara den där bubblande härliga känslan av inre glädje...

Tack vare lite mossa...
Och en hyacint...

Man ska inte förkasta de små, till synes, obetydliga tingen!





Lejonskålen har jag köpt hos Gúa, och det ovala underlägget i porslin har jag köpt hos Marie.



De gamla julgransdekorationerna har jag köpt hos Bitte.



Om vädergudarna är med mig imorgon så kommer jag att bege mig ut på äventyr.
Hoppas, hoppas.......

Önskar er alla en riktigt fin andra advent


6 kommentarer:

Anonym sa...

Høres meget fornuftig ut:)
Man burde stoppe opp litt og bare nyte og la tiden stå stille:)
Kjempe godt skrevet:)
For noen nydelige og stemningsfulle bilder:)
Ha en herlig Adventshelg
Klem Merete

Lilla Blanka sa...

Kloka beslut Mia, att pausa och njuta av nuet i livet är att leva...

Underbart arrangemang!!! Och så himla fin skålen är alltså...love :)))

Kram & ses snart!
Mia

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det handlar verkligen om att förvalta och vårda varje liten stund!
Kram,
Regina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Precis som du ska jag ut och köra idag och minsann snöar det inte! Hoppas det blir fint väder hela dagen. Jättefint med hyacinten i den skålen, bra tips för jag har en liknande.
Ha det gott vännen
Kramar
AnnaMaria

Rose Garden Malevik sa...

Hej SuperDuperMia
jisses vad du e bra på att Pyyyyyyyyyyyyyyyssla :)
dansa, pausa, dansa, pausa.......
å missa nu inte.....

P
A
R
T
Y
T

fortsätter.....
redan 50fina bloggar med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Jennifer @ Town and Country Living sa...

I like the way you planted and displayed your hyacinth. I love the fragrance of this flower!