Rummet för välbefinnande

Rummet för välbefinnande

torsdag 14 februari 2013

Gästbloggsinlägg - upplevelse

Det är så härligt tycker jag, för upplevelser kan komma i så olika skepnader. 

En del smyger sig nästan obemärkt förbi sådär, och om man inte själv är riktigt uppmärksam så kanske de lika snabbt går förbi utan att de ens hann bli till en upplevelse. Även om ämnet fanns där. Ja, så finns det sådana som man inte kan "undgå" att uppleva. Och, det var lite grand så det var igår kväll. 

Jag har nämligen en fin vän här på besök, och igår var vi på en bra föreläsning. Det är sådana tillfällen som berikar just i stunden när man är där, och sedan faktiskt en lång stund efteråt. Som en slags upplevelse med "förlängd" verkan. Man kan gå och gotta sig åt den lång tid efteråt. 

Det brukar kännas som om man gjort en investering i sig själv. Ibland kan det vara roligt att ge bort sådana där bra tillfällen till någon annan också. Så idag blir det ett gästbloggsinlägg här, som berättar just om detta med upplevelser. 

Önskar er alla en fin "Alla-hjärtans-dag"

----------------------------



Berika dig själv – öka ditt välbefinnande genom upplevelser

Klockan ringer. Det är fortfarande mörkt ute. Ska jag verkligen stiga upp nu? Ja, jobbet kallar. Det där förbannade jobbet, som tagit över mitt liv och inte ens låter mig vara i fred inuti mitt eget huvud. Vad är det som pågår?

Stressnivåerna i vårt redan superstressade samhälle, som konstant drivs på av nya informations- och kommunikationsmedier, fortsätter att öka och frågan är inte längre om människan kommer ge vika för all belastning, utan snarare när hon stupar. Att ta sig i kragen, att inse sin situation och vart man själv är på väg, är dock inte det lättaste. Att tyda sin egen spegelbild objektivt är mer eller mindre omöjligt och det kan krävas påtryckningar utifrån för att du ska förändra ett skadligt mönster. Hur kan då jag trycka på? Eller påtrycka, eller hur man nu säger...

Det jag kan göra är att ge ett gott råd. Nyckeln till ett lyckligt och på lång sikt framgångsrikt liv i alla avseenden, är att kunna unna sig själv det lilla extra i de stunder då möjlighet ges. Vårt samhälle kräver idag att vi tar till vara på alla de timmar, minuter eller så lite som sekunder som vi förfogar över i frihet. Ingen tid bör spillas. Men vad är då nästa steg?

Ett bra, och roligt, förslag är att aktivera sig själv genom att uppleva saker utanför det vardagliga hamsterhjulet. Prova dina vingar och utmana dig själv. Kliv ut ur komfortzonen! En genväg dit är att boka in sig på arrangerade upplevelser. Det finns en rad olika arrangörer som erbjuder mer upplevelser än du kan tänka dig. Mitt förslag är att du först och främst söker dig till upplevelse.com. De har ett makalöst brett urval av upplevelser där varje människa hittar åtminstone en aktivitet som faller honom/henne i smaken. Där erbjuds också en sällsynt generös prisgaranti som går ut på att om du inom 14 dagar hittar ett lägre pris någon annanstans, får du mellanskillnaden tillbaka. Bra, inte sant?

Idag torsdag är det inte vilken dag som helst. Det är Alla hjärtans dag. Vad har du köpt åt din älskade? Utan att vilja förringa ditt köp av blommor och choklad som Alla hjärtans dag-present till den du älskar, vill jag ändå upplysa om att år 2013 är det upplevelsepresenter som gäller. Det är faktiskt sant, och utvecklingen fortsätter i samma riktning.

Att under Alla hjärtans dag passa på att ge bort en upplevelsepresent istället för ett traditionellt föremål av något slag, skulle alltså vara ”två flugor i en smäll”. Å ena sidan ger du bort en fin present, å andra sidan ger du bort en sak som berikar presentmottagarens liv på ett helt annorlunda sätt. Alla positiva känslor som han/hon får chansen att uppleva, antingen ensam eller med dig, smörjer välbefinnandet i avsevärt bättre grad än ett föremål som snabbt städas undan och faller i glömska. Ett starkt minne däremot lagras, finns alltid kvar och tar inte upp någon plats i garderoben.

Det sociala samlivet som kan upplevas och delas under en gemensam upplevelse är också en betydande skillnad gentemot traditionella föremålspresenter. Om du och din partner, en vän eller någon annan nära och kär upplever allt tillsammans, delar det fina minnet, har ni kommit långt mycket längre ifrån vardagsstressen än vad något föremål kunnat bidra till.

Föreställ dig själv att du om fem år tänker tillbaka på två Alla hjärtans dag-minnen. Det ena handlar om en riktigt rolig stund som delades med en mycket närstående person. Ni skrattade och hade roligt tillsammans. Det andra handlar om en chokladask du fick, som åts upp snabbare än man kan säga Marabou och som, förutom att det ändå var en fin gest från den som gav presenten, inte gjorde något större intryck. Vilket minne ger dig mest värme och välbehag fem år senare? Jag tror att svaret i allmänhet är ganska givet.

Bygg dig själv! Du ansvarar för din hälsa, både den fysiska och den psykiska. Skaffa en stabil grund att stå på, vilket kan behövas om det en dag krisar, och se till att du får en vardag och ett liv som du trivs med. Det mår alla bäst av, och i synnerhet du själv.

Om du har några frågor eller funderingar gällande det jag just har pratat om, rekommenderar jag att ni söker upp upplevelse.coms blogg. Där läggs nyheter om upplevelse.com upp men även tidsenligt intressanta inlägg om deras upplevelsesortiment m.m. Spännande läsning och värdefullt i jakten på välbefinnande och vardagsstimulans!

Ta chansen direkt och boka in dig på din första upplevelse, antingen som ensam upplevare eller i par med någon annan. Annars finns som sagt möjlighet att fixa en fin Alla hjärtans dag-present åt någon annan i din närhet. Oj, vad glad jag tror han/hon skulle bli! Och du behöver inte oroa dig för kort beställningsvarsel då värdebevis levereras till dig via e-post inom 5 minuter. Snabbt och smidigt!

Förutom upplevelsen i sig, blir du ett minne rikare, ett minne som gynnar ditt välbefinnande bortom all vardagsstress och som i förlängningen kan ge dig ett bättre och längre liv.

Stort lycka till!



3 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ska jag vara ärlig hann jag inte läsa allt nu, gör det sen. Har två vilda apor runt mig just nu, eller hundar menar jag.
Alla hjärtans kram till Mia x 2
AnnaMaria

Anonym sa...

naturally like your website but you have to check the
spelling on quite a few of your posts. Several of them are rife with spelling problems
and I to find it very troublesome to tell the truth
on the other hand I will surely come back again.

my blog post ... thrombosed hemorrhoid treatment
my page: hemorrhoids treatments

Unknown sa...

Hej Mia! Det var längesedan. Hoppas att allt är bra med dig och de dina. :)

På tal upplevelser så är det faktiskt så att jag håller på att göra en sak som jag alltid tyckt varit lite flummigt men väldigt spännande. Jag lär mig att tolka tarot, professionellt! :D

Jag tycker att det skulle vara jättekul att få spå dig eller om du inte vill så kanske du vet någon som gillar sånt? Jag gör det via mail och det kostar absolut inte någonting. Hör gärna av dig om du vill.

Min blogg: http://matildasmagiska.blogspot.se/

Stor hjärtekram till dig fina Mia
//Matilda