Rummet för välbefinnande

Rummet för välbefinnande

söndag 15 maj 2011

Det positiva påverkar oss

Under veckan som gick läste jag en artikel om lyckoforskning.
Vad säger ni om det?

Jag tror ju att det är många som håller med om att det känns ganska botten när man är sur (=negativ), och att det känns ganska toppen när man är glad (=positiv)

Men, ändå verkar det finnas de som tycker att det är rena rama nonsenspratet när det kommer till det här med att välja positivt tänkande......

Och då undrar jag i mitt stilla sinne - vad har man EGENTLIGEN att förlora?
Den som först och främst påverkas är ju individen själv...

Jag jublar när jag ser att det finns forskning som styrker detta.
För visst blomstrar väl livet ändå lite extra om vi varje dag väljer att tillföra sådant som skänker glädje i livet - vad det nu än månde vara?!...

Och det bästa av allt är att det inte är speciellt krävande, inte ens dyrbart - men det kan ändå skänka så mycket rikedom i livet...



Här ser ni några av de sakerna som skänker mig glädje i vardagen.



Köpte de här godbitarna av Sandra och Anna på loppisen.

Åhhhh, jag bubblar av lycka varje gång jag går förbi.
Det gamla, lite nötta och slitna, tillsammans med det skira vackra.



För att inte tala om pioner.......

(Marie hade dem i butiken..... Förstår ni att det är en av mina absoluta favoritbutiker?)

Doftar helt ljuvligt och så otroligt vackra.
Önskar jag hade haft massor av dessa skönheter i trädgården.

Idag har jag fotograferat lite till nästa inlägg.
Har något väldigt, väldigt fint på bordet här inne i salen nämligen.

Med önskan om en fin vecka till er alla!
Mia

18 kommentarer:

Norregård sa...

Hej!!!
Du har alltid något fint att säga med dina inlägg;o)
Finfina saker du fick med Dig hem från Hjo oxå!!!

Trevlig Kväll!
Kram Malin

Home and Lifestyle sa...

I am sure that you enjoy life more when you're feeling positive! Your attitude is also so positive, I like that!

Have a nice week Mia! Many hugs, Ingrid

rosenälvorna sa...

Hej! Spetsar och vackra saker skänker absolut glädje, en fröjd för ögat.//Christina

millandante sa...

Så klokt och fint inlägg!! Gillar:)

Träffade Anna Truelsen dagen efter er loppis och förstod att ni haft en härlig dag! jag ser ju det på bilderna nu också!! KUL! önskar att jag varit där!!!!

Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hejsan
Du har så rätt, livet går lättare om man tänker positivt. Jättefina bilder, och pioner är min favoritblomma. Vår blombutik nere i centrum brukar ha pioner, där köpte jag förra året. Ska kolla imorgon.
Ha en fin majvecka
Kramar
AnnaMaria

Lantligt i smultronbacken sa...

Jag har satt flera pioner i år och de är så otroligt vackra. Doftar gott gör de också. Min snälla arbetskamrat gav mig en dillpion förra helgen, gissa om jag blev glad.

Ska bli späännande att se vad du har påå bordet.

Kram Teres

Marie sa...

Hej sötis!

Tror absolut på positivt tänkande!!! Och är det någon som kan få en positiv och glad så är det du Mia, du är en riktig solstråle och jag blir glad bara jag tänker på underbara dig. Är så glad att jag har fått chansen att lära känna dig!!!!!

Hihi, jag vet nog vad som finns på bordet!!!

Kram Kram
Marie

Ps. Min J hälsar till din J.

Ps igen: Glöm inte att maila över fakturan.

Anonym sa...

Bubbla av lycka....vilken härlig beskrivning...så på pricken
Ja, det är sånt vi behöver uppleva varje dag i vardagen även om den ibland är tuff.
Små nära ting kan ge så mycket glädje...
Så fina foton du visar och så vackert du beskriver....
Jag blir glad när jag läser din blogg!
Ha det gott!
farmor Kia

Lilla Brödhult sa...

Hej Mia! Vad mycket fint du fick med dig hem från Hjo..
Ja tänker man positivt så går allt mycket lättare och det blir så mycket roligare oxå..
Jag var oxå i Hjo och pratade lite med dig och du skänkte verkligen positiv energi, så glad och härlig personlighet..
Önska dig en härlig vecka kram Helene

LantlivsAnette sa...

Åhh vad fina saker..de skänker glädje ända hit till mig !!Jag längtar tills Pionerna blommar i min trädgård, de är såå ljuvliga !!
Kraaam Anette

Skogslyckan sa...

Visst kommer man långt på positivt tänkande. Jag tror det är något som genomsyrar oss bloggare. Vi gläds åt det lilla och njuter livet. Fina saker du fick med dig hem från loppis, blir nyfiken på att se resten också. Jag skulle ju åkt dit var det planerat sen länge, Men sen onsdags kväll fick vi samtal från Norge, av vänner som ville komma ner till helgen, och som du vet går alltid vännerna först...
Själv har jag lyckorus efter bloggträffen här som blev helt underbar!
Kram Pia

Anneli sa...

Hejsan.

Mycket fint och tänkvärt inlägg.
Visst stämmer det....mörka tankar gör ingen glad!

Håller med Pia, vi bloggare njuter av vårt stora inredningsintresse och även att vi kan dela med oss genom våra bloggar!

Ha det fint,
Kram Anneli.

Unknown sa...

Hej!
Så sant som du skriver och det var det första jag tänkte på när jag träffade dig hos Marie att du verkar vara en possitiv och så snäll människa. Härligt med sådana människor!
Jag försöker också att sprida det possitiva och lättsamma runt mig. Energitjuvarna ska vi undvika, eller hur?

Så fina saker du köpte, det fanns så mycket fint.

Jag lägger till dig i min blogglista så jag inte missar det fina du ska visa!

Kram Anna

Julia @ Vintage with Laces sa...

Lace and peonies are definitely things that make me happy :-). I loved looking at your flea market pictures too and saw lots of pretty items. Thank you for sharing!
Have a great day!
Hugs,
Julia

Goa sa...

Hjärtat mitt!
I natt har jag bara drömt dig!
Kan inte förstå att vi äntligen ska få kramas på riktigt!

Jisses så jag längtar efter mina Mior nu!!!

Stora ♥-at till dig mina vackra vän..!

Madame Morell sa...

Du är klok som en bok!
Jessika

Farfars stuga sa...

Kloka tankar!!

Pioner har "kidnappat" mitt hjärta tror jag.

Cia

Viola sa...

Man blir alltid glad när man hälsar på dig Mia, hoppas verkligen att du har vägarna förbi framöver, hoppas dagen din varit bra, kramen