Rummet för välbefinnande

Rummet för välbefinnande

söndag 29 december 2013

Soffhäng, läsning och tillbakablickar


Julledigheten har varit riktig härlig. Tycker det är så otroligt gott att ligga i soffan, krypa ihop under en skön filt och bara vara. Jag har läst Paulo Coelho och det är så berikande. Vill liksom inte att stunden ska ta slut, vill inte att boken ska ta slut och ändå kan jag inte sluta läsa.

För att balansera upp all "klokhet" så gjorde jag ett avbräck igår, efter middagen. Rikard, Richard, Linn och jag spelade Monty Python Fluxx. Det är helt galet det spelet och mitt i allt, när det känns som mest virrigt, så kan man helt plötsligt gå och vinna och nästan inte ens fatta hur. Kul var det i alla fall och det är det viktigaste. 

---------------------------------------

Jag har samlat julen i lite bilder. Mysigt, för då är det som att jag upplever det igen. 


Tror faktiskt att jag kommer att plocka bort en del av julen under de här dagarna. Det är gott att börja göra plats för det nya året, för ljuset och för våren. Även om det är ett tag kvar så gillar jag känslan, att ha det att se fram emot. 



Nu är det snart dags att fira in det nya året och vid en snabb tillbakablick så inser jag att det hänt en del spännande saker det här året. Tänker på att jag än en gång fått ynnesten att uppleva hur en önskan/dröm slår in. Att vi fick lägenheten!!!! Som i stort sett precis motsvarade det som jag målat upp inför mitt inre. Läget, känslan, stilen. Än en gång var det säkert många som tyckte att jag var ute och "flög på mina rosa moln" när jag berättade om hur lägenheten skulle se ut, vart den skulle ligga osv osv. Fick en del "klokhetens ord" serverade, så att jag skulle inse att det inte var någon idé att ägna sig åt att drömma om detta, eftersom det faktiskt inte var realistiskt att det skulle slå in. 

Men, varför ska man släcka sina drömmar för att någon annan inte tycker att det är realistiskt?

Så, jag gjorde som jag brukar göra. Jag tillbringade en del kvalitetstid med mig själv, när jag närde mina drömmar och byggde upp känslan av att det faktiskt redan hade slagit in. Hur gott det faktiskt kändes att bo där, innan det ens hade blivit till verklighet. Och, när lägenheten väl kom så gick det fort ska ni veta. Ruskigt fort, och från den ena dagen till den andra så hade allt bara fallit på plats. Drömmen hade slagit in och jag fick nästan nypa mig själv lite i armen.

En annan sak som jag känner mig riktigt nöjd med från året 2013 är kursen som jag gick på KTH. Lite stolt så där att jag faktiskt gjorde det, och att jag klarade det. Diplomet har jag hängt i en liten guldram inne i mitt hjärta, för min egen skull. 

Inser att det varit ett år av kontraster. De har liksom töjt och tänjt en del. Gett insikter och berikat. Än en gång slås jag av tanken att det är inte alltid - när man lever mitt i - som man förstår helheten och storheten med det som man gått igenom och som man upplevt. Ibland ser man det först när man tittar i backspegeln och ser det en bit ifrån. När man får lite perspektiv på tillvaron. Ibland är det förstå då som man inser vilken resa det varit. 

Nej, vet ni vad?!? Nu ska jag lämna tillbakablickandet och återgå till soffhänget och läsandet. Kanske till och med ägna mig åt att måla upp lite nya drömmar och mål...

Ha det gott alla!

7 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fina bilder från julen, och att du fick den fina lägenheten var allt årets grej.
Önskar dig ett riktigt
GOTT NYTT ÅR
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Utrolig koselig tilbake blikk på din vakre JUL:)
Du har jo pyntet så nydelig og det oser herlig stemning lang vei:)
Ja, at du fikk den leilighet var nok årets flotteste gave og den er jo helt deg:)
Ønsker deg alt godt i det nye året og ser frem til å følge deg videre:)
GODT NYTTÅR:)
Varme klemmer Merete

HWIT BLOGG sa...

Härliga julbilder du bjuder på!
Låter som du har haft en bra år, ja lägenheten är ju makalöst vacker...
Drömmar KAN slå in, inte alltid, men då och då får man nypa sig i armen!
Kloka ord du skriver och hoppas du får ett riktigt GOTT NYTT ÅR Mia!
Varm kram,
Titti

m.a.nord sa...

Finaste Mia,

Du lyser upp tillvaron med ditt sätt att vara och tänka på.
Genom att agera istället för att "prata" ger du konkreta exempel till de runt omkring att observera och följa. Det är magiskt.
Klart dina drömmar slår in, du har funnit "dream makern" i dig och du möter inte dig själv på halva vägen utan går hela milen! Grattis till det och tack för att du är en fantastisk förebild.
Jag vet att du fortsätter att "skapa" på alla nivåer och jag väntar med spänning på resultaten.
Hoppas se dig på det nya året.
Ha en fantastisk fin nyårsafton och en blomstrande, bubblande start på allt det nya. Gott nytt År!
Många kramar och hjärtan, Maud

Inspiration i vitt sa...

Ååå så vackra bilder,önskar dig fina Mia ett riktigt gott nytt år. Kram/Ingela.

Bitte sa...

Vilket underbart inlägg och vilket år du haft med drömmar som verkligen slagit in :-). Det är viktigt att aldrig låta sina drömmar slockna, du är ju ett exempel om något på vad som kan hända om man bara håller fast vid dem!

Jag njuter också av dina vackra bilder på årets jul, som inte alls känns för "julig" på något sätt i mina ögon. Du kan allt ha kvar ditt vackra julpynt ett tag till om du vill förstås :-).

Önskar dig och de dina ett riktigt Gott Nytt 2014!

Kärlek! :-)

Varma nyårskramar
Bitte

Johanna sa...

Vilket härligt år du har haft! Var stolt över dig själv för att du vågar drömma! Det är det inte alla som gör...

God fortsättning på dig!

kRAM Johanna